DigiSaam en TZA Groningen trekken samen op

22-12-2023

Zestien Gz-organisaties in Groningen worden in 2024 collectief lid van de TZA-Groningen. Door deze samenwerking hopen alle partijen hun voordeel te doen op het gebied van ontmoeting, kennisontwikkeling, kennisdeling, implementaties, onderzoek en evaluatie.

De Technologie & Zorg Academie Groningen (TZA) bestaat sinds juli 2022 als coöperatie en fungeert als een netwerk op het gebied van zorgtechnologie. Het netwerk is een samenwerkingsverband van zorg- en welzijnsorganisaties, onderwijsinstellingen – zowel mbo als hbo - en gemeentelijke overheden. Deze organisaties zijn lid van TZA-Groningen en betalen jaarlijks een lidmaatschapsbijdrage. TZA-Groningen is opgericht naar het voorbeeld van andere TZA's in het land en werkt hiermee samen.

TZA-Groningen bevordert het verrichten van onderzoek, het aanbieden van scholing, het uitwisselen van kennis en ervaring en het aanbieden en creëren van mogelijkheden aan (toekomstige) zorgprofessionals en zorgvragers om te experimenteren met zorgtechnologie.

Hiertoe bundelen de lid-organisaties hun krachten en werken samen in een structuur bestaande uit drie pijlers:

  • Living Lab. Hierin staat ervarencentraal. Dit doen we door het met de leden ontwikkelen en in stand houden van zogenoemde beleeflocaties, waar technologie kan worden bekeken, ervaren en onderzocht. Door het aanbieden van een probeerservice waar gebruikers technologie kunnen lenen om te onderzoeken of aanschaf voor hen zinvol is of niet
  • Academie. Professionaliseringstaat hierin centraal door samen met leden een toekomstbestendig aanbod te ontwikkelen en aanbieden op het gebied van inspireren, informeren en leren. Dit doen we o.a. door het aanbieden van inspiratiesessies, workshops en een leergang techambassadeur1. Ook nieuwe vormen van leren willen we samen met de leden ontwikkelen (bijvoorbeeld inzet van serious gaming en gebruik van VR voor opleiden)
  • Onderzoek. Hierin staat het doen van praktijkgericht onderzoek en kennisontwikkelingop de voorgrond. Vooral in deze pijler wordt nauw samengewerkt met de practor zorgtechnologie van de ROC's Noorderpoort, Alfa College en Drenthecollege om onderzoekslijnen op basis van vragen uit de praktijk te ontwikkelen.

Het aanbod van de TZA bestaat onder meer uit een leerlijn voor ambassadeurs zorgtechnologie en innovatie. Deze leerlijn begint in januari en februari met de Innovatiereis.

In januari en februari 2024 start de Innovatiereis

De Innovatiereis is een serious game die medewerkers in de zorg helpt bij het versterken van innovatie-adoptie en sociale innovatie. De game bevat zo'n 40 zorginnovaties, algemene- en situatiekaarten en actievakken met realistische praktijksituaties. De bedoeling is dat de spelers gezamenlijk 24 innovatievakken vrijspelen. Door goede communicatie, samenwerken, experimenteel gedrag en het benutten van elkaars kennis, kunnen ze dit realiseren.

Waarom spelen we Innovatiereis? 

Zorgorganisaties verbeteren en vernieuwen zich doorlopend om in de toekomst hun cliënten met zorg en ondersteuning te kunnen blijven bedienen. Voor cliënten houdt dit in dat ze tevreden zijn over wat ze krijgen. Voor medewerkers draait het om (meer) werkplezier en minder werkdruk, zodat ruimte ontstaat voor wat werkelijk belangrijk is. Om deze nobele doelen te kunnen waarmaken zijn innovaties op allerlei gebied essentieel.

Zorgtechnologie 

 ledere cliënt kan gediend zijn met technologie die zijn of haar kwaliteit van leven vergroot en passend is bij zijn wensen, behoeften en mogelijkheden. Door gebruik te maken van (bewezen) technologieën kunnen medewerkers ruimte maken om meer aandacht te schenken aan persoonlijke begeleiding of ondersteuning. Zo draagt zorgtechnologie bij aan werkplezier, zingeving en effectiviteit.

Spelenderwijs 

Het spel innovatiereis heeft zich bewezen als een aantrekkelijk en effectief leermiddel en biedt spelenderwijs zicht op talrijke toepassingen van innovaties en de sociale impact daarvan. Het spel brengt de spelers bovendien in aanraking met talrijke implementatievragen. Deze ervaringen leiden tot reflecties waardoor de deelnemers bouwen aan de inhoud van het vervolgprogramma van de leerlijn.